Linie lotnicze niskokosztowe oferują pasażerom możliwość taniego latania, ale wymagają w zamian rezygnacji z większości standardowych usług na pokładzie i komfortu.

Stojące miejsca w samolocie

Pośród innych zmian przewiduje się redukcję wolnej przestrzeni dla pasażera poprzez gęstsze rozmieszczenie foteli, co pozwala zmieścić więcej miejsc siedzących w kabinie samolotu.

Odległość między fotelami w samolotach tanich linii wynosi około 75 cm, podczas gdy w tradycyjnych liniach lotniczych – ponad 80 cm.

Kolejnym krokiem może być wprowadzenie w samolotach miejsc stojących.

Czy w samolocie jest miejsce stojące

W 2018 roku krążyły plotki, że rosyjskie tanie linie lotnicze „Pobeda” planują wprowadzenie w swoich samolotach miejsc stojących dla pasażerów, ale nie pojawiły się żadne oficjalne komentarze na ten temat. W firmie jedynie wspomniano, że rozważane są różne możliwości obniżenia kosztów biletów, w tym poprzez zwiększenie liczby pasażerów w kabinie.

Rok wcześniej o użyciu miejsc stojących zastanawiano się w kolumbijskich liniach VivaColombia. Specjaliści firmy opracowywali taką możliwość. Według słów dyrektora generalnego VivaColombia, wielu pasażerów pyta, czy można latać na stojąco, więc dlaczego nie dać im takiej możliwości, jeśli to uczyni bilety tańszymi.

W 2010 roku dyrektor generalny Ryanair, największych europejskich tanich linii lotniczych, proponował podobne pomysły, wraz z rezygnacją z zapinania pasów.

W 2003 roku sama Airbus poruszała temat miejsc stojących w samolotach. Według specjalistów, użycie takich miejsc pozwoli zwiększyć liczbę miejsc pasażerskich o 20-25%.

Mimo to, żadne linie lotnicze jeszcze nie zdecydowały się na przewóz pasażerów na stojąco i oficjalnie miejsca stojące w samolotach pasażerskich na razie nie istnieją.

Jak na koniu

Pomimo tego, że miejsca stojące w samolocie istnieją obecnie tylko na poziomie dyskusji, od wielu lat można zobaczyć zdjęcia specjalnych półsiedzących foteli.

Włoska firma Aviointeriors w 2010 roku zaprezentowała koncepcję fotela SkyRider, który przypominał siodło jeźdźca i pozwalał zmieścić o 20% więcej pasażerów. Specjaliści od bezpieczeństwa lotniczego natychmiast skrytykowali pomysł.

Osiem lat później, na targach Expo 2018 w Hamburgu w Niemczech, Włosi pokazali drugi model fotela – SkyRider 2.0. W nim znaleziono już bardziej przemyślany sposób montażu foteli, a także dodatkową miękką tapicerkę.

Rok później, na Expo 2019, Aviointeriors przedstawiła nową wersję już legendarnego fotela — SkyRider 3.0. Odróżnia się on od poprzednika sposobem montażu foteli w kabinie samolotu.

Niecodzienna konstrukcja siedzeń SkyRider pozwala w pełni wykorzystać przestrzeń kabiny między podłogą a kadłubem. Fotele są przeznaczone na krótkotrwałe loty.

Według obliczeń Aviointeriors, użycie SkyRider pozwoli zwiększyć liczbę miejsc pasażerskich w Airbusie A320 z 180 do 214, a w Boeing 737 — z 210 do 258.

SkyRider zapewnią bardziej pionową pozycję pasażera, co pozwoli na instalację siedzeń z mniejszym odstępem. Mimo to zachowany zostanie odpowiedni poziom komfortu.

Trudności z wprowadzeniem pozycji stojących

SkyRider 3.0 wzbudził duże zainteresowanie na targach Expo 2019, ale nie otrzymał żadnych zamówień.

Istnieje wiele przeszkód dla praktycznego zastosowania takich siedzeń. Główne z nich to wymogi bezpieczeństwa podczas transportu pasażerów. Nawet w międzymiastowych autobusach miejsca stojące są zakazane, nie mówiąc już o samolotach.

Siedzenie samolotu musi być wyposażone w pas bezpieczeństwa, który chroni pasażera przed poważnymi urazami w przypadku silnej turbulencji lub twardego lądowania. Jak widać na zdjęciach, w prototypach siedzeń stojących pasy nie są przewidziane.

W specyfikacji samolotów popularnych modeli, takich jak Airbus A320 i Boeing 737, wskazany jest minimalny odstęp między siedzeniami – 28 cali. A SkyRider są umieszczone w odległości 23 cali. Poniżej można zobaczyć odstęp między siedzeniami, przyjęty w niektórych liniach lotniczych.

Nie wiadomo, jak siedzenia stojące wpłyną na szybkość ewakuacji pasażerów w przypadku awarii. Startowanie ze stojącej pozycji jest szybsze, ale zmniejszona odległość między oparciami utrudni poruszanie się.

Pojawiają się również wątpliwości, czy w nowych siedzeniach będzie równie komfortowo dla osób o różnym wzroście, w tym dla bardzo wysokich i niskich.

Każda nowość w samolocie musi przejść certyfikację zgodnie z międzynarodowymi normami lotniczymi. A to może trwać wiele lat.

Write A Comment